Friday, December 31, 2010

Hargailah rezeki Allah

Assalamualaikum..lama rasanya tidak berbicara disini setelah 2 bulan berhijrah mencari rezeki. Kadang kala terfikir juga bila kita didatangi kesenangan kita leka dengan apa yg kita lalui sebelum ini, seperti saya juga apabila sekerang hidup dikota yg penuh cabaran ini terkadang alpa dengan tanggungjawab sebagai seorang khalifah kerana asyik leka dengan kerja,kereta dan keseronokan. itulah manusia tetapi Allah tidak pernah menutup jalan atau menyekat seseorang untuk kembali pada-Nya. Sedarlah kita bahawa kengkadang walau apa yang kita buat,kita masih mendapat perlindungan daripada Allah,itu tanda Allah sentiasa menyayangi hamba-hamba-Nya.

Hari ini genap 2 bulan saya disini di subang,shah alam utk mencari rezeki, susah senang suka duka semua telah saya lalui dan apabila saya muhasabah diri, ketahuilah bahawa Allah tidak pernah membiarkan hambanya menderita walaupun kehidupan disini ada pasang dan ada surut. Rezeki Allah itu luas dan tidak pernah putus cuma kengkadang ia menduga dengan sedikit kesusahan utk melihat kesabaran hamba-Nya. Tetapi kengkadang kita sukar utk bersabar kerana hati telah hilang cahaya dek keseronokan dan terikut-ikut dengan budaya zaman kini.



Rezeki yg dikurniakan Allah bukanlah utk dibelanjakan kepada jalan yg lagha atau maksiat namum disebalik rezeki itu ada hak insan lain yg perlu kita sama-sama kongsi atau yg perlu kita infakkan ke jalan yg benar. Sebagai contoh apabila kita dikurniakan apa-apa rezeki seperti kenaikan gaji,wang ringgit atau sebagainya kita hendak menggunakan kepada yg perlu sahaja dan kalau hendak berbelanja pun berpadalah sekadar yg perlu dan lebih elok sedikit daripada rezeki itu kita laburkan pada saham akhirat(bersedekah), kerana Allah tidak akan membiarkan org yg bersedekah kehabisan punca rezeki,jadi xperlulah risau tentang itu. zaman sekarang ramai yg sanggup berhabis demi kemewahan dan sukar utk melihat org yg berhabis demi menolong org,bersedekah dan perjuangan atas dasar islam.

Apa yg perlu kita ingat hanya 1,bahawa Allah itu punca rezeki dan kerana Dia lah kita makan,kita minum,kita senang dan kita susah. Jadi sementara senang inilah berbuatlah sebanyak mungkin amal sebelum kita jadi susah..wallahualam.

No comments:

Post a Comment