Thursday, October 28, 2010

Ibu dan ayah, pengorbananmu seluas lautan..

Assalamualaikum..
Sudah setahun saya ber'blogging' dan sudah genap setahun jugalah saya menganggur tp rezeki Allah itu luas,utk hambanya tidak lain dengan kasih syg serta hikmahnya saya telah pun dikurniakan rezeki iaitu kerja. Tetapi sayu juga hati ini apabila terpaksa meninggalkan ibu dan ayah yg telah lebih separuh abad usianya namun demi rezeki dan demi cita2 dan impian,saya tiada pilihan tetapi tidaklah bermaksud ingin meninggalkannya untuk jangka masa panjang,cuma sekadar mencari pengalaman.

Itulah, permulaan pun dah macam suram saja bunyinya entry ini, tapi saya ada sesuatu yg hendak disampaikan utk rakan-rakan semua. Cuba anda bayangkan setelah 20,23,21,19,18 tahun anda semua dijaga,ditanggung oleh ibu bapa, berapa bykkah harta mereka,masa mereka habis utk membesarkan anak2nya demi melihat anaknya senang dimasa akan datang??tidak terbayar rasanya untuk semua itu. Tapi mengapa zaman ini ada anak-anak yg sanggup melupakan ibu bapanya, ramai yg tidak sanggup berkorban utk ibu bapanya krn kerjaya,kekasih dan sebagainya. Pelik sungguh bunyinya tapi itulah realitinya yg saya nampak, bukan hendak kata kerana ibu bapa kita tidak boleh maju,tapi maksud saya cubalah fikir sejenak bagi mereka yg mempunyai ibu bapa yg telah tua, apakah Allah jadi dimasa tua mereka untuk hanya berdua atau sendirian menanggung kesedihan serta menongkah arus mencari rezeki? tentu sekali tidak kerana Allah itu tidak kejam tetapi kita sebagai anak kdg2 tidak sedar tentang itu setelah setiap bulan menerima 1-2k atau lbh sedangkan apakah yg ibu bapa kita mkn kalau kita tinggal berasingan darinya.

Apa yg saya nak sampaikan ini tidaklah ilmiah manapun tetapi kesedaran sementara saya dan mereka2 yg masih mempunyai ibu bapa, apakah sanggup kita membiarkan dihari tua mereka bersendirian, sedih dan sepi?? tanyalah hati anda kerana setiap yg anda kecapi sekarang ini hasil daripada mereka yg bersusah pyh membesarkan anaknya..begitulah juga anda apabila tua nanti,adakah ingin hidup sebegitu juga?tentu sekali tidakkan, jadi bagi saya, setiap ibu bapa harus dibela waktu tuanya setelah penat lelah mereka membela nasib kita diwaktu mudanya, sama2lah kita doa bagi mereka yg masih mempunyai ibu bapa atau tidak semoga ibu bapa kita ditempatkan disyurga kelak,insyaAllah..amin..sekian..

No comments:

Post a Comment