Wednesday, October 13, 2010

Apakah yg dikatakan kemajuan??

Assalamualaikum..Alhamdulillah baru balik dari ‘interview’ di kuala lumpur. Sekarang ini saya berada di kampung semula, setelah 2 hari di k.l, bermacam-macam ragam manusia yg saya lihat, maklumlah sudah 1 tahun tinggalkan k.l semenjak tamat universiti. Kali ini saya ingin membicarakan topik ‘kemajuan’ kerana hampir semua kawan saya mengatakan saya ini seorang yg kolot,tidak maju dan ketinggalan zaman.

OK,saya tidak berniat apa-apa,Cuma disini saya ingin jelaskan sedikit kemajuan yg sebenar yg dituntut dalam islam kerana ramai diantara kita yg keliru dgn kemajuan yg dibawa oleh yahudi laknatullah dengan kemajuan islam sebenar. Pertama sekali saya nak tanya anda semua adakah berkereta mahal,duduk dikediaman mewah, mengikut trend kota, mendengar lagu barat, menonton wayang, berpasangan itu dikatakan kemajuan??? Adakah itu sebenarnya yg dituntut dalam islam?? Sedangkan islam sekarang ditindas pihak yahudi,sedangkan yahudi telah menyelinap segala budaya mereka utk menjahanamkan akidah umat islam. Adakah anda semua sedar hal ini?? tanyalah diri dan iman masing-masing.

Sebenarnya kemajuan yg dituntut dalam islam ialah kemajuan rohani dan sahsiah disamping kemajuan jasmani. Kita perlu seimbangkan kedua-duanya tetapi hendak tahu apakah dan bagaimanakah kemajuan jasmani atau material yg sebenar dalam islam. Saya ingin jelaskan disini bahawa kemajuan material yg sebenar ialah kemajuan dari segi teknologi yg boleh mengalahkan teknologi pihak bukan islam dimana dengan mempunyai teknologi ketenteraan contahnya, ia dapat menggerunkan pihak musuh islam. Bukan dari segi ketenteraan sahaja tetapi dari segi kemajuan teknologi dalam kehidupan tetapi bukannya teknologi hiburan seperti yg anak muda sekarang gilakan, itu tidak lain hanya dapat melalaikan umat islam. Dari segi automobil juga tidak salah utk memiliki teknologi secanggih manapun malah dituntut dalam islam kerana ianya boleh manaikkan nama islam dimata dunia tetapi bukanlah utk bermewahan,utk hebat dijalanan atau utk bergaya,ianya salah dari konsep kemajuan sebenar walaupun islam tidak pernah melarang umatnya memilih cara hidup yg bagaimana sekalipun asalkan ianya diredhai. Selain itu, banyak lagi kemajuan yg boleh kita kecapi tetapi perlu ingat,janganlah sampai kita lalai dan kita leka dengan kemewahan dunia serta kita kena sentiasa ingat semua ini milik Allah.

Disini saya amatlah berduka cita apabila saya lihat trend anakmuda sekarang yg kebanyakan tidak lagi mengamalkan cara hidup islam apatah lagi hendak mengikut sunnah rasulullah. Susah untuk saya lihat rakan-rakan saya terutamanya dan umumnya anak muda bersolat, seolah-olah solat itu tiada apa-apa dan seolah-olah mereka tidak takut pada Allah dan itu dikira normal pada zaman ini kerana ada yg lagi dasyat yang ramai mengamalkan cara hidup barat dengan melakukan hubungan bebas lelaki perempuan sehingga saya sendiri amat sukar utk hidup dibandar kerana rata-rata bila menanyakan ada rumah kosong atau tidak ramai yg ckp ada tetapi bawak balik perempuan kerumah adalah perkara biasa,masyaAllah.. tidak cukup dengan itu,trend berseluar pendek bagi lelaki adalah biasa yg sekarang orang anggap sebagai trend santai. Itu tidak termasuk lagi yg perempuan,ramai yg tutup aurat tetapi lbh teruk dari tidak tutup aurat. Saya benar-benar sedih tetapi hendak ditegur saya tidak mampu,yg mampu hanya berdoa pada Allah semoga diberikan hidayah pada mereka terutamanya rakan-rakan saya.

Oklah, setakat ini dahulu utk kali ini,kalau ikutkan memang banyak lagi yg nk dibicarakan tetapi mungkin boleh utk lain kali,sekian sekiranya ada salah silap dalam penulisan saya,saya mohon maaf..semoga kita sama-sama tergolong dalam golongan yg diredhai Allah..sekian
ALLAHUAKBAR!!!

No comments:

Post a Comment