Friday, January 1, 2010

Maal hijrah n new year???

Detik jam 12.00 am genaplah tanggal 1 jan 2010,bermakna berakhirlah tahun 2009..berakhirlah kenangan2 2009,segala pahit manis berlalu n tersimpan disetiap jiwa2 manusia,ada yg menangis,ade yg gembira,ade yg berazam n berbagai2 lg. Disaat itu ramai yg menyambutnya dgn penuh rasa gembira sehinggakan sanggup berjaga malam bagi meraikannya. Ada yg sanggup menaiki puncak genting, bersesak di dataran utk menyaksikan percikan bunga api dengan desertakan adegan maksiat pasangan2 remaja yg turut meraikannya, di setiap laman sosial pula seperti facebook, berbagai2 ucapan tahun baru yg dilontarkan,itu belum kira yg berhubungan SMS,call n sebagainya lg. Tetapi pernahkah terdetik difikiran kta sebagai umat Islam,bulan apekah yg menjadi lambg umat islam?tentu sekali bulan2 islam, dan bilakah awal tahun dalam bulan islam?tentu sekali 1 muharram tetapi kenapa kita lebih mengagung2kan bulan masihi?sedarkah kita ini semua adalah salah 1 propaganda yahudi?smpaikan akhbar tempatan ade menyiarkan isu atau kenangan2 yg berkaitan islam dinegara ini sepanjang tempoh 2009,kononnya utk mengingtkan kembali ape yg telah jadi dalam 2009,ape semua ini?tidak salah utk kta ingatkan kenangan n ucapkan new year pd sesiapa pun,malah hendak berazam pun tidak menjadi kesalahan tetapi jgnlah kita melebihkannya dr tahun islam kerana bulan2 islam ini banyak kelebihannya berbanding bulan masihi yg tiada ape kelebihan melainkan peristiwa bersejarah 31 ogos n seangkatan dengannya. Menyambut awal muharram adalah sgt mudah tetapi berapa ramai yg menyambutnya(tidak termasuk sambutan umum negara) n berapa ramai yg ambil tahu tentang maal hijrah n bulan2 islam??Pada kali ini maal hijrah disambut pd hari yg sama dgn new year iaitu hari jumaat n bezanya hanya 2 mggu sahaja tetapi yang sy lihat didalam laman2 soaial tersangat sedikit yg ucap 1 muharram maal hijrah berbanding new year majoritinya berlumba2 n ucapkan tahun baru. Kenapa perlu benda ini berlaku? kenapa ramai yg beazam pd tahun baru masihi berbanding tahun baru islam?x boleh ke kta ubah mentaliti atau budaya kta kearah islam sedikit? saya x cakap negara kta xsambut maal hijrah,tiap tahun negara kta smbut maal hijrah dgn meriah,siap ada tokoh maal hijrah lg mcm hari tu,ulama' yusuf qaradawi yg dpt anugerah tu,sgt meriah tetapi yg saya risaukan adalh mentaliti org kita ini terutamanya remaja,adakah mereka menyambutnya?mentaliti tu pntg,ingatlah saudara saudari sekalian mentaliti kta sekarang sebenarnya telah dijajah oleh yahudi tnpa kta sedari,berbagai2 agenda yg mereka propagandakan sehingga ade yg berunsurkan islam tetapi berselindung disebalik muslihat mereka. Kta sebagai umat islam perlu risau tntg ini takut generasi yg akan datang fikiran mereka dijajah sepenuhnya oleh yahudi n takut generasi akan datang langsung tidak tahu tntg bulan2 islam. Ini tidak mustahil akan berlaku seandainya kta leka dgn arus dunia n tidak peka dgn muslihat yahudi terutamanya dari media elektronik. Saya mengingatkan kepada semua yg membaca post ini termasuk diri saya sendiri yg sering alpa, insyaallah mudah2an kta semua dapat ubah mentaliti ini kpd yg lebih islam agar kta semua dirahmati Allah. Segala kesalahan n kelalaian didalam penulisan saya ini harap dimaafkan,saya hnnya meluahkan apa yg saya rasa melalui pgalamn n sebagainya demi sayang saya kpda islam n ini juga boleh dijadikan muhasabah utk saya n anda semua, Saya juga insan yg lemah n kdg2 tidak sedar terleka dgn propaganda yahudi. Apa yg baik itu dtg dr Allah n yg buruk n salah itu dtg dr diri saya sendiri .sekian..

No comments:

Post a Comment